Великодня пора ― далеко не єдина нагода для використання штучних квітів, однак таке насичення й різноманіття пластмасових барв навряд чи можна спостерігати за інших обставин.
Біля кладовищ, на ринках та привокзальних вулицях все аж рябіє від пластмасових букетів, вінків і кошиків - напередодні "гробків".
В принципі, людей можна зрозуміти, адже штучні квіти начебто служать довше, не потребують догляду, дешеві, яскраві, а отже навіть здалеку видно буде, що та чи інша могила прибрана-«прикрашена». Але все це так лише на перший погляд.
Яскраво
Передусім, більше пластмаси та менше натуральної зелені й квітів на кладовищах маємо через елементарні лінощі та хворобу нашої доби ― відмовку про брак часу. Справжні рослини справді потребують трохи більше уваги й часу.Але й віднайти на ринку якісь придатні для висадження цієї пори у відкритий ґрунт квіти чи зелень непросто. Принаймні якщо порівнювати із нав'язливою пропозицією пластмасової "флори".
Красиво
Надзвичайна концентрованість яскравих барв і їхня неприродня кольоровість убиває всю сумнівну красу такої оздоби. Вони вбивають атмосферу спокою та умиротворення, кладовища починають бути подібні на базарні ятки. Дорогий і модний одяг ще не означає, що він личитиме, а столи, що вгинаються від наїдків, не конче означають, що в домі достаток. Яскраво й кольорово ― ще зовсім не значить гарно і доречно.Одноразово
Довговічність цієї мертвої флори теж сумнівна, бо «цвітуть» пластмасові квітки максимум рік (значно довше прикрашатимуть надгробки дворічні чи багаторічні рослини).Під впливом сонця, дощу й вітру в перші ж місяці вони втрачають навіть свою умовну привабливість. Та й «свіженькими» навряд чи гармонійно вписуються в цвинтарний антураж.
Пластмасові квіти ― то, мабуть, виразник темного боку традицій ― коли зовні дотримуються певного ритуалу, але за ним уже зникає первинний зміст.
В даному випадку ― через догляд, оздоблення могили покійника виказати свою до нього повагу, показати, що пам'ять про нього живе. Пластмасово-паперовий букет, як на мене, ― це радше прояв дуже невеликої поваги або ж повної її відсутності.
Щось подібне на весілля друзів, улюбленому співакові, вчительці чи коханій ніхто б дарувати не додумався (а покійників у народі мали б поважати значно більше за ще живих), то чому ж тим, кого ми й далі любимо, пам'ятаємо і шануємо, дістається пластмаса?
Mертві квіти якось зовсім не асоціюються з ідеєю свята, яке більшість українців збираються відзначати цієї пори. Прихід весни, відродження природи й життя, повернення зі світу мертвих Ісуса Христа...
Саме такої долі для своїх рідних покійників, вочевидь, очікують люди, співаючи разом зі священиками на могилах: «Смертю смерть подолав і тим, що в гробах, життя дарував».
І тому, мабуть, інстинктивно хочеться і логічно було б бачити на могилах живі, а не мертві квіти...
Дешево
Коли шукаєш логічне обґрунтування поширенню штучних квітів, чи не перше, що спадає на думку, ― ціновий фактор. Мабуть, це просто дешевше, люди ж у нас не надто заможні, та ще й криза, тож нічого дивного, що обирають саме цей варіант.Але якби популярність пластмасових букетів була зумовлена саме дешевизною цього краму, то ціни на них не сягали би 100-гривневої позначки (і це ще не межа).
Одним букетом мало хто себе обмежує, тож навіть коли й купують щось за кілька чи кількадесят гривень, у підсумку все одно вийде сума, достатня для оздоблення могили живими квітами впродовж цілого року, а то й довше... (кущик братків коштує десь 5 грн, квітучих крокусів ― 25 грн, насіння більшості квітів ― від 1 до 2 грн).
Справедливо буде припустити, що вся цінність пластмасової рослинності не так в грошовій дешевизні, а у тому, що вони так дорого коштують.
Зекономити не намагаються, а навпаки ― чим побільше витратити, аби в такий специфічний спосіб "віддати шану" покійнику. Ну а насправді ― просто заради того, аби самому краще виглядати в очах сусідів чи родини.
До речі, подібні підходи можна спостерігати й у багатьох інших сферах. Наприклад, у внутрішньому оздобленні храмів. Мабуть, усвідомивши усю неприродність (чи непристойність) такої краси (яку парафіяни масово, один поперед другого, несли у храми), деякі церковні ієрархи почали застерігати парафіян від дарування храмам подібних прикрас.
Бо скільки б вони не коштували і як би багато їх не було, вони завжди виглядатимуть дешево.
Байдужо
Наших людей, схоже, зовсім не хвилює (чи вони не бачать взаємозв'язку?), що пишні й барвисті вінки з букетами (на ринках і могилах) невідворотно перетворюються та потворні звалища навколо цвинтарів.В містах це сміття ще більш-менш регулярно переміщають на «паспортизовані» звалища, і принаймні виглядає все не так страшно. Якщо не рахувати того, що ці відходи ще наших правнуків переживуть.
В селах, де людей, на загал, поховано не менше, а про вивіз чи утилізацію подібного (і не тільки) сміття взагалі не йдеться, можна спостерігати гори такого непотребу.
З огляду на те, що цвинтарі з часом мають особливість розширюватись, невідворотною може стати ситуація, коли уже не земля буде для когось пухом, а суміш дротяно-пластмасового й перетрухло-плавленого сміття.
Альтернативно
Говорячи про живі квіти (чи іншу рослинність) як цілком достойну заміну пластмасово-паперовим, кажу купувати величезний оберемок найдорожчих троянд.Мирт на могилі - скромно і красиво
Зрештою, як на мене, навіть живі квіти не можуть бути в даному випадку самоціллю.Шану й повагу можна виказувати й у інший спосіб. Запаливши свічку, приміром, чи просто частіше згадуючи про тих, кого з нами уже нема.
Важливо не тільки у природній спосіб прикрасити могили, за якими доглядаємо. Не менш цінним є й сам процес.
Mаргаритки, незабудки, братки, чорнобривці, нарциси й примули виглядали б точно не гірше за свої паперові чи пластмасові копії.
А ще ж є вічнозелені мирт, барвінок, мохи, ялівець, туя, ялина й сосна; пахучі бузок, жасмин і калина...
Ірраціонально
Наразі ж - принаймні раз на рік - пластмасова вакханалія на цвинтарях яскраво демонструє базарні смаки значної частини нашого суспільства (які проявляються не тільки на ринках та кладовищах).Братки - вони ж фіалка триколірна
Такою є міць суспільної думки з її залізним аргументом «бо всі так роблять». Час потроху її змінювати - щоб пам'ятник (та інші зовнішні атрибути) не став означати для нас набагато більше, аніж пам'ять.Любомир Крупницький
Повна версія статті: http://zaua.org/pg/article/omelyan/read/20270/Cvyntari_zavaleni_smittam_zi_shtuchnyh_kvitiv_Pro_jestetychni_vpodobanna_ukrajinciv?a_srt=&a_offset=0
1 коментар:
Хм... Важлива тема порушена. У цілому погоджуюся. Зараз в нашому суспільстві увага звертається лише на зовнішність. А от зріти в корінь всі відмовляються.
Дописати коментар